Comarch Loyalty Management voor BP GLOBAL

BP p.l.c. is één van de meest toonaangevende internationale olie- en gasbedrijven ter wereld die klanten voorziet van brandstof voor vervoer, energie voor warmte en licht, retail-diensten en petrochemische producten voor dagelijks gebruik. 

De BP-groep is actief op 6 continenten en levert producten en diensten in meer dan 80 landen. De groep heeft 22.100 tankstations wereldwijd  en bezit 6 belangrijke merken: BP, ARAL, ARCO, Castrol, ampm en Wild Bean Café. 

 

Geïmplementeerde oplossing

Comarch Loyalty Management

Comarch levert klanten al meer dan 13 jaar geavanceerde IT-oplossingen voor het uitgebreid beheer van loyaliteitsprogramma’s, klantrelaties en ondersteuning van marketingactiviteiten.

Lees meer

Loyalty Management voor BP

Zakelijke uitdagingen

BP was één van de eerste bedrijven die besloten om een grootschalig loyaliteitsprogramma te ontwikkelen. Na een aanbestedingsproces van bijna een jaar koos het bedrijf (uit 20 andere leveranciers) Comarch als leverancier van haar IT-platform. Het hoofddoel was heel eenvoudig: één globaal IT-platform voor alle landen.

Het hoofddoel van het CLM-systeem dat Comarch voor BP Global ontwikkelde, was om de aantrekkelijkheid van het aanbod voor BP-klanten te vergroten en de klantenloyaliteit te versterken. Daarnaast moest systeem helpen:

  • het huidige klantenbestand te behouden
  • de omzet van huidige BP-klanten te vergroten
  • nieuwe klanten te winnen (en respectievelijk de omzet te vergroten)
  • het prestige van het bedrijf te verhogen door individuele relaties met klanten op te bouwen 
  • het marktaandeel van het bedrijf te vergroten door het gebruik van moderne marketingmethoden
  • de verkoop van niet-olieproducten te vergroten
  • de marketingkosten te verlagen 
  • de time-to-market te verbeteren

 

De oplossing

Het systeem van Comarch voldeed aan alle wensen en eisen van BP. Comarch leverde een specifieke reeks functionaliteiten voor elk land waarin BP actief is, met aandacht voor de zakelijke normen, eisen en juridische aspecten van de lokale markt. Bovendien implementeerde elk land een uniek loyaliteitsprogramma met eigen operationele modellen en aparte loyaliteitsprogramma’s om onafhankelijke promoties, inwisselingsregels en marketingberichten te ontwikkelen. De volgende systeemmodules werden bij BP geïmplementeerd: 

 

  • Business Administration
  • Contactcenter
  • Logistieke Module
  • Business to Business Application 
  • On-site Application (speciaal ontwikkeld voor BP)

 

Een uniek aspect van het project voor BP is dat het functioneert op één IT-platform waarop alle Europese programma’s zijn verenigd. Het systeem wordt gehost in het Comarch-datacenter op het hoofdkantoor in Krakau. 

Comarch leverde niet enkel een softwareoplossing, maar tevens ook een breed scala aan professionele diensten: consulting, ontwikkeling, aanpassing, onderhoud, accountmanagement en ontwerpservices voor promoties. 

Comarch zorgde voor de integratie met het POS-systeem, belangrijke loyaliteitssystemen van externe leveranciers, CRM, ERP-systemen, een externe analysetool, een sms-gateway, een e-mailserver en een letter-shop.

 

Belangrijkste voordelen

  • migratie van een offline naar een online systeem 
  • gedetailleerde transactie-informatie (rekening, kaart, lid) 
  • communicatie in verband met het winkelmandje, te boeken punten, datum, elke aankoop
  • geraffineerd promotieontwerp – geen beperking voor marketingideeën
  • gerichte en persoonlijke real-time marketingberichten en coupons
  • verkorte workflow voor het ontwerp van promoties
  • gerichte aanbiedingen op basis van klantsegmenten ingedeeld op basis van de transactiegeschiedenis
  • online kaartmigratie vanaf oude oplossingen

 

Opmerkingen van BP Global

"De oplossingen van Comarch ondersteunen de complete back-office en IT-platformen van onze loyaliteitsprogramma’s, d.w.z. kaarten en klantaccounts, beloningen, promoties, communicatie en natuurlijk de verwerking van alle punten. We werken nu al meer dan 10 jaar samen met Comarch – en we kozen voor dit bedrijf omdat we op zoek waren naar een partner die in staat was om mee te groeien met onze behoeften en strategie. Daarnaast zochten we naar een bedrijf dat in staat was om haar oplossing en werkwijze aan te passen aan de specifieke kenmerken van elk land waarin BP actief is. We waren op zoek naar een partner die ons zou begeleiden tijdens de complete ontwerpfase van het loyaliteitsprogramma. We hebben echt een vertrouwensrelatie met Comarch opgebouwd en ik ben blij om te zien dat alle lokale BP-takken tevreden zijn over deze relatie. 

Het werk dat we samen hebben verricht is volledig naar onze verwachtingen, zowel op het globale als op het lokale niveau. Specialisten van Comarch hebben enorm veel ervaring en bedenken altijd innovatieve ideeën om het programma nog beter en nog aantrekkelijker te maken" 

 

Olivier Martinet, Marketing Director bij BP Europe, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het B2C-netwerk.

 

Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.