Gartner noemt Comarch een 'leverancier om in de gaten te houden'

Gartner-rapport over keuze van IoT-platform voor aanbieders van communicatiediensten noemt Comarch een ‘leverancier om in de gaten te houden’

September 2017: Comarch, een toonaangevende aanbieder van IT-diensten en -oplossingen is door Gartner, Inc een ‘leverancier om in de gaten te houden’ genoemd in zijn rapport ‘Market Trends: A Comprehensive Approach to CSP IoT Platform Selection Will Enhance Market Positioning’.

Het rapport, dat op 31 juli 2017 werd gepubliceerd, evalueert de belangrijkste IoT-leveranciers (‘internet of things’) die de marktpositionering en strategieën van aanbieders van communicatiediensten (CSP’s) kunnen ondersteunen en differentiëren. De technologische-strategieplanners van CSP’s kunnen dit onderzoek gebruiken om te begrijpen hoe hun IoT-platform verandert en wat de belangrijkste overwegingen bij de keuze van een leverancier zijn. Het beoordeelt verschillende differentiatiegebieden, zoals implementatiemodellen, volledigheid van een oplossing, mogelijkheden wat betreft prijsmodellen en marktacceptatie van een CSP.

Comarch biedt een groot aantal IoT-oplossingen voor verschillende sectoren en heeft op dit gebied onder andere ervaring met locatiebeheer, slim produceren, mobiele zorgoplossingen, slim parkeren en slimme verlichting. Comarch is een gevestigde leverancier van Business Support Systems (BSS)/Operating Support Systems (OSS) en zijn specifieke IoT-aanbod voor CSP’s omvat een M2M-platform, M2M Actionable Analytics (inclusief volgen van bedrijfsmiddelen), Digital Services Platform en IoT Monetisation Suite.

Het M2M-platform van Comarch is een IT-systeem met een solide basis dat door grote mobiele operators in Europa en het Midden-Oosten, zoals STC in Saoedi-Arabië (samen met Gemalto) en Telekom Austria Group, werd geïmplementeerd. Het wordt in tal van rapporten van bedrijven als Berg Insight en Gartner aanbevolen en heeft in 2013 de Pipeline Innovation Award for Innovation in Connectivity gekregen. Het platform bevordert de implementatie van telecombedrijfsstrategieën en stelt mobiele operators in staat om managed connectivity aan te bieden in omgevingen met meerdere landen, niveaus en operators.

Dominik Pacewicz, Head of BSS Product Management: “De IoT-markt verandert snel en omdat het aantal datarijke en bedrijfskritieke applicaties toeneemt, wordt servicegerichte connectiviteit belangrijker dan ooit. We zijn heel blij dat Comarch vanwege zijn innovatie op dit gebied door Gartner is erkend en hopen in de toekomst voort te bouwen op ons succes.”

Het rapport zegt: [Comarch] heeft kennis van verticale marktsegmenten als retail, reizen, olie en gas, en financiën (via zijn gediversifieerde IT-dienstenportfolio), die nuttig kan zijn voor CSP’s. Comarch heeft speciale afdelingen voor verticale marktsegmenten, zoals Comarch Healthcare, dat eigen medische klinieken en medische IoT-diensten heeft, terwijl Comarch Technologies zich op IoT-bouwstenen en IoT-haalbaarheidsstudies richt en over mogelijkheden beschikt om toepassingssoftware en hardwareapparaten te ontwerpen, prototyperen, standaardiseren en testen (het bedrijf produceert kleine aantallen apparaten en heeft een eigen laboratorium voor het maken van hardware). Comarch Technologies verricht ook haalbaarheidsstudies voor verticale marktsegmenten, zoals slim parkeren, slimme verlichting, slim winkelen, locatiebeheer, met internet verbonden auto’s, slim produceren en volgen van bedrijfsmiddelen. Als zodanig biedt de leverancier de mogelijkheid om de waardeketen in bepaalde verticale marktsegmenten van begin tot eind te omvatten. Comarch ondersteunt ook uiterst flexibele bedrijfsmodellen: zijn modulaire M2M-platform stelt een CSP in staat om B2B- en B2B2C/B-bedrijfsmodellen, multi-tenant constructies, MVNO’s en resellers te ondersteunen. Comarch kan ook het IoT-platform voor CSP’s beheren via een managed services-model.

Over het onderzoek

Het Gartner-rapport ‘Market Trends: A Comprehensive Approach to CSP IoT Platform Selection Will Enhance Market Positioning’ is beschikbaar om te downloaden via de website van Gartner. Dat is gratis voor abonnees en kost $2.495,00 voor niet-abonnees.

Over Comarch

Comarch is een wereldwijde aanbieder van software en diensten. Het bedrijf heeft meer dan twintig jaar ervaring met het ontwerpen, implementeren en integreren van IT-oplossingen voor enkele van de grootste merken ter wereld, zoals Telefónica, Vodafone, BP, Deutsche Telekom, Diageo en Unilever.

Comarch heeft een speciale telecomafdeling die software en diensten levert aan enkele van de grootste telecommerken ter wereld, zoals Telefónica, Deutsche Telekom, Vodafone, KPN en Orange.

Het bedrijf bouwt technologieoplossingen om te voldoen aan de belangrijkste eisen van telecombedrijven, namelijk stijging van de omzet, verhoging van de bedrijfsefficiëntie, vereenvoudiging van systemen, verbetering van de klantervaring, ontwikkeling van nieuwe diensten en verkorting van hun marktintroductietijd.

De OSS- en BSS-oplossingen van Comarch worden sinds het eerste rapport consequent in het Magic Quadrant van Gartner genoemd. Het bedrijf wordt vanwege zijn werk in de telecomsector erkend door analisten als Gartner, Forrester, Informa en Frost & Sullivan.

Comarch-persbureau voor telecommunicatie:
Telefoon: +48 12 684 83 71