Orange Ivoorkust kiest Comarch als partner voor zijn IT-transformatie

Brussel, april 2022: In april 2022 heeft de Ivoriaanse afdeling van de Franse telecomgroep Orange, marktleider in de mobiele telecomsector van het West-Afrikaanse land, een overeenkomst voor IT-transformatie ondertekend bij Comarch. Het doel van de overeenkomst is om de groeiende groep eindklanten van de mobiele en vaste diensten een betere digitale ervaring te bezorgen in een bijzonder dynamische en uitdagende markt.

Het project maakt deel uit van een breder initiatief van de Orange Groep: het uitwerken van het ‘Order-to-Bill’-platform dat moet worden geconfigureerd, aangeleverd en vervolgens verstrekt aan andere dochterondernemingen van de Orange Groep in de EMEA-regio. Het concept is om een TMF-compatibele oplossing te creëren (die aansluit bij Open Digital Architecture en Open API) met gestandaardiseerd proces- en productmodellering die derde partijen snel kunnen uitrollen in de Afrikaanse afdelingen van Orange. Daarom ondersteunt Orange Groep deze oplossing al van bij het prille begin en zet de telecomspeler in op een nauwe samenwerking met en opvolging van het project.

Als deel van de samenwerking zal Comarch modules aanleveren, waaronder orderregistratie, klantorderbeheer, een productcatalogus en een convergerend facturatiesysteem. De Comarch-oplossing zal op de Orange-sites worden uitgerold met behulp van de private cloudinfrastructuur van Orange. Comarch zal een vooraf geconfigureerd platform implementeren, dat vervolgens verder zal worden aangepast en geïntegreerd met de lokale systemen van Orange Ivoorkust. Dit alles is mogelijk dankzij de ondersteuning van een lokale systeemintegrator, met wie we ook nauw zullen samenwerken.

Dankzij de oplossingen uit de koker van Comarch zal Orange Ivoorkust beschikken over een enkel orderportaal voor alle bedrijfsactiviteiten en een eengemaakt productmodelleringsprogramma dat ook het 1-factuurconcept kan ondersteunen. Orange Ivoorkust en Orange Groep kozen voor Comarch, omdat het bedrijf inzet op een benadering buiten de geijkte denkkaders met ingebouwde processen en bereid is om diensten volgens de normen van Orange te leveren. Bovendien stelt Comarch zich flexibel op om met een systeemintegrator te werken. De nieuwe oplossing zal Orange Ivoorkust ten goede komen. Het orderbeheer wordt namelijk eenvoudiger, de productcatalogus wordt gecentraliseerd en het facturatiesysteem wordt sterker convergent.

‘We zijn blij dat Orange Ivoorkust zijn vertrouwen heeft gesteld in de systemen van Comarch. We gaan voor een hogere klanttevredenheid met moderne en efficiënte bedrijfsbeheeroplossingen. De producten die we zullen implementeren, bevestigen dat alleen maar. Met die producten wordt het voor Orange Ivoorkust een pak makkelijker om nieuwe lanceringen te beheren en bedrijfsprocessen te vereenvoudigen’, zegt Jacek Lonc, hoofd van de afdeling verkoop en bedrijfsstrategie in telecom bij Comarch.

Patrick N-Doua, CIO bij Orange Ivoorkust, vertelt: ‘Orange Ivoorkust zet momenteel in op een groeistrategie in al zijn dochterondernemingen. De concurrentie wordt echter steeds steviger en de verwachtingen van de klanten en bedrijven liggen steeds hoger.'

Binnen die context is de voornaamste uitdaging om onze IT flexibeler te maken. Zo kunnen we sneller inspelen op bedrijfsuitdagingen. Het project is voor Orange Ivoorkust een strategische uitdaging en zal ons helpen om:
•    Nieuwe markten te veroveren
•    Tegen de concurrentie op te boksen
•    De kosten binnen de perken te houden
•    IT-systemen te vereenvoudigen en wendbaarder te maken
•    De digitalisering te versterken’ 

Over Orange Ivoorkust
De Orange Groep Ivoorkust is een regionale cluster van dochternemingen van Orange in Ivoorkust, Burkina Faso en Liberia. Als koplopers in elk van die markten tellen we meer dan 26 miljoen klanten en zijn we goed voor 25% van de omzet van de Orange Groep in Afrika en het Midden-Oosten. Al meer dan 10 jaar is Orange Ivoorkust de drijvende kracht achter innovatie in de Ivoriaanse telecomsector: de operator was de eerste die hogesnelheidsnetwerken (3G, 4G, glasvezel) introduceerde, net als mobiele betaaldiensten, mobiele tv-diensten en toegang tot elektriciteit in afgelegen gebieden dankzij het aanbod van Orange Energie.

In Ivoorkust is Orange Ivoorkust met meer dan 15 miljoen klanten marktleider als we naar de belangrijkste prestatie-indicatoren kijken voor vast, mobiel, internet- en mobiele betaaldiensten in de consumenten- en bedrijfsmarkten. Als digitale en toegewijde operator zijn we rotsvast overtuigd van de doorslaggevende rol van digitalisering voor de ontwikkeling van ons land en zijn we dus vastbesloten om digitale diensten in Ivoorkust te ontwikkelen en bevorderen. We vertegenwoordigen 11% van het nationale bbp en zijn ook een belangrijke sociale speler in het land. We staan namelijk aan het roer van de Orange Ivory Coast Foundation en het Orange Digital Center.

Als toonaangevende werkgever in de telecomsector plaatsen we mensen en gendergelijkheid centraal binnen onze aanpak. Dankzij onze prestaties, die we te danken hebben aan de kwaliteit en inzet van bijna 1500 vrouwen en mannen, sleepte Orange Ivoorkust het certificaat van topwerkgever sinds 2014 al acht jaar op rij in de wacht, omdat de werkomstandigheden voor de werknemers uitmuntend zijn. Daarnaast kende AFAQ-AFNOR Orange Ivoorkust ISO 9001 toe voor zijn kwaliteitsbeheersysteem. Bezoek onze websites: www.orange.ci / www.business.orange.ci

Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.