Patrick Mulliez richtte Kiabi 45 geleden op met een simpele missie: ervoor zorgen dat gezinnen er schitterend uitzien voor betaalbare prijzen. Met zijn 450 winkels in Frankrijk, Portugal, België, Spanje en Italië en zijn internationaal bereik dankzij de franchises is Kiabi vandaag uitgegroeid tot een waar begrip. In 2023 rondde het bedrijf de kaap van 2,2 miljard euro omzet.
jaar geschiedenis
winkels
miljard omzet (Frankrijk)
trouwe leden
Het loyaliteitsprogramma van Kiabi kon je het best vergelijken met je vertrouwde oude jeans. Degelijk, maar vandaag niet meer helemaal trendy. Vroeger werkte het goed, maar de klanten zijn veranderd. Ze willen meer. Meer interactie, meer connectie en meer het gevoel dat ze deel uitmaken van iets cools. Kiabi was klaar om zijn loyaliteitsprogramma in een nieuw jasje te steken, zodat het net als het merk modern, innovatief en gezinsvriendelijk oogt.
Léna Hilmoine, verantwoordelijk voor de klantbetrokkenheid, zegt het zo:
'We smaakten de stevige en realistische projectstructuur en de gedetailleerde productplanning van Comarch.'
Na een grondige zoektocht koos Kiabi voor Comarch. Waarom? We zijn flexibel, we werken vlot samen met anderen (dankzij onze open API's) en we waren in staat om een oplossing af te leveren voor de ambitieuze deadline, namelijk het begin van het schooljaar 2024. We wisten dat we ons beste voetje voor moesten zetten om deze deal te bezegelen!
Vlotte migratie naar SaaS
Overschakelen van een lokale oplossing naar een strakke open SaaS-infrastructuur? Check! Zo kan Kiabi opschalen en vlot communiceren met alle touchpoints. Het was net als een overstap van een inbelverbinding naar glasvezel voor internet. Alles werkt gewoon sneller en beter.
Een krachtig loyaliteitssysteem
Het Customer Loyalty Marketing Platform van Comarch is het echte werk. Het combineert functies voor transacties (kopen en beloningen krijgen) en relaties (connecties leggen) met een flexibele rules engine en een beloningscatalogus die veelzijdiger is dan een Zwitsers zakmes.
Gepersonaliseerde ondersteuning
Comarch werkte hand in hand met Kiabi, van a tot z. We leverden niet gewoon een product af met de boodschap 'veel succes!' We boden technische, commerciële en strategische ondersteuning bij elke stap. Wat daarvoor maar nodig was: regelmatige vergaderingen, stuurgroepen... Dit was echt teamwerk!
Het kledingmerk wilde zijn klanten het gevoel geven dat ze deel uitmaken van de Kiabi-familie en hen belonen voor hun aankopen en betrokkenheid. Het nieuwe programma 'En Famille' werd eerst in Frankrijk uitgerold. De plannen voor de rest van de wereld (Italië, Spanje, België en Portugal) lagen klaar.
Zo werkt het nieuwe omnichannel-programma van Kiabi:
Dit was geen eenmalig project. Het traject van 12 maanden was een succes dankzij de nauwe samenwerking tussen Kiabi en de teams van Comarch. Vanaf de allereerste dag hebben we Kiabi strategisch begeleid. Ook na de lancering bleven we ons werk aanscherpen, zodat de klantervaring steeds beter wordt.
Kiabi gooide het over een andere boeg voor zijn loyaliteitsprogramma en toont daarmee dat het de trends niet meer slaafs volgt, maar nu zelf zet. Met de hulp van Comarch is Kiabi goed op weg om zijn klantenbinding persoonlijker en betekenisvoller dan ooit te maken.
De volgende fase komt eraan in juli 2025. Zet je schrap, want dan komt het loyaliteitsprogramma ook naar België, Italië, Spanje en Portugal. De Kiabi-familie blijft groeien
Dankzij de oplossingen van Comarch kon Kiabi overschakelen van een lokaal platform naar een SaaS-oplossing met open API's en een sterke ondersteuning voor het loyaliteitsprogramma.'
Laurent Gaquière,
Directeur loyaliteitsprogramma's bij Comarch