In aanloop naar het Smart Connect Event (10-11 november), hét telecom event van Nederland, interviewde Euroforum Quinten De Raedt, business development manager bij Comarch. Quinten vertelde tijdens dit interview over de laatste ontwikkelingen binnen de telecommunicatiesector, wie zijn grote inspiratiebron is en hoe disruptie tot stand kan komen. 

Comarch biedt een volledig BSS- en OSS-portfolio aan oplossingen voor telecomoperatoren : tier one-, tier two-operatoren, maar ook MVNO’s. We hebben systemen zoals de gebruikelijke CRM-systemen, billingsystemen maar ook andere software. Aan de OSS-zijde zijn dat bijvoorbeeld de service assurance-systemen of network planning-systemen.

Toekomstvisie over telecom

Aan de traditionele telecomzijde gaan we natuurlijk de netwerken verbeteren, optimaliseren. Momenteel hebben we 2G, 3G en 4G, binnenkort zelfs 5G. Enerzijds is onze visie om uiteraard te ondersteunen waar we kunnen: sterke netwerken bouwen, goede netwerkdekking hebben overal en altijd. We willen ook zien bijvoorbeeld waar we mee kunnen helpen in die markt in verband met M2M of Internet of Things. Het doel van Comarch daar is om echt een voortrekkersrol te spelen en door gedreven onderzoek zelf projecten af te leveren maar ook anderen te helpen met dat te kunnen leveren.

Inspiratie

Ik heb ooit les gehad van David Venter. David Venter is vandaag de dag een onderhandelingscoach aan de Vlerick Management School en was jaren lang de rechterhand van Nelson Mandela tijdens de overgang van apartheid naar democratie. Wat heeft mij nu zo geïnspireerd aan die man? Die man heeft een ongelofelijk sterke kennis. Onderhandelingskennis, dispuutresolutiekennis en tegelijkertijd een ongelofelijke set skills. Hij heeft alle mogelijke negotiaties gedaan en voor alle grote bedrijven gewerkt, en tegelijkertijd is die man de nederigheid zelve gebleven. Ik vind dat een zeer mooie combinatie. 

Citaat over disruptie

Evan Spiegel is de CEO en de oprichter van Snapchat, een redelijk disruptief bedrijf. Hij heeft ooit in een interview gezegd, dat je niet aan disruptie begint als doel. Je begint niet aan een product te werken met een aantal ingenieurs wanneer je besluit, kijk, nu gaan we eens disruptief zijn, dit gaan we volledig anders aanpakken. Nee, waar het start is eerder we hebben hier een product of een dienst, we zien daar een probleem mee. Dat moet beter kunnen. We gaan dit innoveren, we gaan dit verbeteren. Dit citaat geeft heel goed weer dat echte disruptie niet van nul kan beginnen. Alles wat we nu hebben is nodig om disruptie te creëren. 

Smart Connect event

Ik vind het belang van dergelijke events bijzonder groot, want uiteindelijk is het op dergelijke bijeenkomsten dat mensen uit de industrie zien waar zijn andere bedrijven mee bezig zijn. Op die manier kunnen ze zelf ook tot denken aangezet worden of net zien dat anderen dezelfde ideeën hebben. De knowledge sharing die daar kan gebeuren vind ik bijzonder goed.

Bron: https://www.smartconnectevent.nl/disruptie-niet-nul-beginnen/

Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.