Netia een van de grootste telecomoperators van Polen, heeft gekozen voor Comarch Fault Management, een centraal systeem voor netwerkbewaking. Het geïmplementeerde systeem stelt telecombedrijven in staat om netwerkproblemen en service-incidenten direct te herkennen, waardoor een onmiddellijk reactie mogelijk is en netwerkstoringen geen gevolgen voor de klantervaring hebben. Het contract is in juni 2017 ondertekend.

De aanschaf van het Comarch Fault Management-systeem is onderdeel van een project ten behoeve van insourcing van het netwerkbeheer. Daarvoor wordt op dit ogenblik een analoge oplossing van een andere toonaangevende OSS-leverancier gebruikt. De beslissing van Netia om de netwerkinfrastructuur weer zelf te gaan beheren, is erop gericht om de operationele effectiviteit en wendbaarheid te verbeteren, wat naar verwachting tot een hogere klanttevredenheid leidt.

“Klanten zijn tegenwoordig zeer veeleisend en verwachten dat ze service van de hoogste kwaliteit krijgen. Dit was een belangrijke factor in onze beslissing om ons netwerkbeheercentrum te optimaliseren en zelfstandig te leiden. Om het netwerk zelf te beheren, moeten we bovendien een eigen hoogwaardige Fault Management-oplossing hebben. Het prototype van het systeem dat Comarch als proof of concept (PoC) heeft gedemonstreerd, was beter en overtuigender dan de oplossingen van de concurrenten. Het bedrijf voldeed ook aan alle eisen voor de live demonstratie. Naast ons vertrouwen in Comarch als gevolg van succesvol uitgevoerde BSS- en OSS-projecten in het verleden waren deze factoren bepalend voor onze beslissing om samen met het bedrijf aan een project voor netwerkoptimalisatie te gaan werken”, zegt Marcin Palkowski, Director of Network Infrastructure Maintenance van Netia.

“De technologische omgeving waarin aanbieders van telecomdiensten opereren, is aan dynamische veranderingen onderhevig. Dit houdt verband met de noodzaak om de aangeboden producten en diensten voortdurend aan steeds hogere markteisen aan te passen. Als bedrijf met jarenlange ervaring in de telecomsector komt Comarch aan deze verwachtingen tegemoet door de kwaliteit van zijn softwareaanbod continu te verbeteren en nieuwe ondersteuningssystemen voor netwerkbeheer te ontwikkelen. Een van die producten is het Fault Management-systeem, dat we aan Netia mochten presenteren. Samen met medewerkers van Netia hebben we de oplossingseisen verduidelijkt en een doordacht concept voor optimalisatie van het netwerkbeheer geïntroduceerd. Ons systeem is zeer positief ontvangen door de klant en we zijn blij met het in ons gestelde vertrouwen om moderne Fault Management-software te implementeren”, zegt Paweł Workiewicz, Integrated Assurance and Analytics Business Unit Director van Comarch.

Omdat Comarch veel ervaring heeft met het integreren van Fault Management-oplossingen, wordt de implementatie in de komende zes maanden voltooid. Dit is niet de eerste keer dat de twee bedrijven samenwerken. De operator maakt al gebruik van Comarch Field Service Management en InterPartner Billing System.

Over Netia

Netia levert complete, gebruikersvriendelijke online oplossingen en multimedia-entertainment. De diensten van het bedrijf zijn gericht op particuliere, zakelijke en institutionele klanten.

De Netia Group is een van de grootste telecomoperators van Polen. De groep heeft bijna 2000 mensen in dienst op 70 locaties in het land. De Netia Group bestaat uit onder meer Netia S.A., Internetia Sp. z o.o., Telefonia Dialog Sp. z o.o., Petrotel Sp. z o.o. en TK Telekom Sp. z o.o.

Netia werd begin jaren negentig opgericht als R.P. Telekom door een groep enthousiaste Poolse ondernemers, die gesteund werden door Amerikaanse investeerders uit de telecommunicatiemarkt. Netia bood aanvankelijk spraakdiensten aan, maar breidde zijn aanbod geleidelijk uit met onder meer datatransmissie, breedbandinternettoegang en digitale betaal-tv.

Sinds 2000 worden de aandelen van Netia verhandeld aan de effectenbeurs van Warschau. De meeste aandelen zijn in handen van Poolse investeerders (Mennica Polska, FIP 11 FIZ-fonds, Nationale-Nederlanden open-end pensioenfonds, Aviva open-end pensioenfonds, Golden Autumn open-end pensioenfonds).

Het glasvezelnet van Netia, dat ongeveer 20.000 kilometer lang is, verbindt de grootstedelijke netwerken van de groep in meer dan 50 steden en biedt daarnaast een tiental onafhankelijke internationale verbindingen. Het aantal netwerkelementen (bv. gebouwen, kasten en masten) dat tot de Netia Group behoort, bedraagt meer dan 30.000. Daaronder bevinden zich ruim 81 netwerkknooppunten.

Netia bereikt naar schatting meer dan 70 procent van de A- en B-klasse kantoorpanden in Polen en meer dan 2,5 miljoen gebouwen vallen binnen het bereik van het eigen toegangsnetwerk van het bedrijf.

Eén op de drie eigen koppelingen van Netia biedt al de mogelijkheid om data met een snelheid van meer dan 100 Mb/s te verzenden. In het kader van het project ‘XXI Century Network’ zal Netia’s netwerk in 2020 volledig gemoderniseerd zijn om aan de glasvezelstandaard te voldoen.

Please wait

Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.

Contacteer ons