Telecommunicatiebedrijven zien over-the-top (OTT) -aanbieders als een kans in plaats van een bedreiging, volgens nieuw onderzoek door Comarch. Het onderzoek, ‘The State of Digital Transformations in Telecommunications', werd uitgevoerd in opdracht van Comarch door Heavy Reading.

Uit het onderzoek bleek dat

  • 42% van de telecommunicatiebedrijven ervoor kiezen om met OTT-aanbieders zoals Netflix en Whatsapp samen te werken door het bundelen van diensten van partners.
  • 24% heeft besloten om met deze aanbieders te concurreren door hun eigen apps te ontwikkelen.
  • 18% er voor heeft gekozen om te diversifiëren door zich te ontwikkelen tot multiplatform-aanbieders voor OTT’s.
  • 14% gaf er de voorkeur aan zich te specialiseren door zich te concentreren op QoS-kwesties van klanten om een concurrerende positie te behouden.

 

Investeren in digitale transformatie heeft de hoogste prioriteit

Respondenten noemden investeringen in business intelligence & analytics als hun belangrijkste prioriteit in de komende 12 maanden.

Hoge prioriteit hadden ook systemen die klantenservice en operaties ondersteunen. Veiligheidskwesties, zoals cyberveiligheid en identiteit-toegangsbeheer, hoorden bij de minst belangrijke gebieden voor investeringen.

Data van telecom operatoren behoort tot de uitgebreidste ter wereld, dankzij gebruikers die waar ze ook naar toe gaan een telefoon bij zich hebben en deze gebruiken voor van alles, van bellen tot bankieren en winkelen. De schat aan informatie die kan worden opgedaan met deze gegevens is van onschatbare waarde voor telecommunicatiebedrijven. Het is geen verrassing dat telecommunicatiebedrijven hun investeringen in business intelligence & analytics voorrang geven’, zei Małgorzata Siwiec, Comarch.

 

Diverse plannen over Big Data

Ondervraagden die meededen aan de enquête waren verdeeld over hoe ze de gegevens die ze verzamelen kunnen verwerken.

  • 28% is van plan om de gegevens te gebruiken om marketing- en reclamecampagnes te ontwikkelen.
  • 26% gebruikt de gegevens om hun klanten te begrijpen en is niet van plan om er geld aan te verdienen.
  • 20% gaat de gegevens gebruiken om locatie-gebaseerde diensten uit te rollen.
  • 11% is van plan om rapporten over gebruikersgedrag aan derden te verkopen, een zelfde percentage gaat anonieme gebruikersgegevens aan derden verkopen.

Op de lange termijn willen telecommunicatiebedrijven hun gegevens gebruiken om een groter aantal zelfbedieningsapplicaties te ontwikkelen en meer gepersonaliseerde aanbiedingen aan klanten te bieden.

 

Prioriteiten voor digitale transformatie

Telecommunicatiebedrijven zijn ook op zoek naar kostenbesparing door hun focus op procesautomatisering en netwerkvirtualisering te vergroten. Uit het onderzoek bleek dat ze minder geïnteresseerd zijn in het investeren in DevOps als onderdeel van hun digitale transformatieproces.

In feite geeft 11% van de ondervraagden toe dat ze helemaal geen DevOps-functie hebben. Van degenen die DevOps hebben opgenomen, meldde 39% dat dit alleen betrekking heeft op onderdelen van de organisatie, terwijl andere delen van het bedrijf zich verzetten tegen de implementatie.

‘De grootste ironie van het smartphone-tijdperk is dat de bedrijven die de connectiviteit van mobiel computergebruik mogelijk maken nog steeds een hoog gehalte aan handmatige processen in hun operaties hebben. Deze worden doorgaans door de consument als vervelend beschouwd bij het bestellen van diensten of oplossen van problemen (die op hun beurt vaak ontstaan door menselijke fouten bij handmatige processen). Het goede nieuws is dat telecommunicatiebedrijven het niet slechter doen dan de meeste gevestigde bedrijfstakken als het gaat om automatisering en digitalisering. In plaats van elecommunicatiebedrijven te vergelijken met reclamebedrijven (Google, Facebook, enz.) zou het eerlijker zijn om ze te vergelijken met lokale elektriciteitsbedrijven, luchtvaartmaatschappijen, banken of supermarktketens. In die context zijn telecommunicatiebedrijven eigenlijk digitaal vrij goed ingevoerd’, zei James Crawshaw, senior analist, HEAVY READING.

 

Netwerkontwikkeling

Digitale transformatie en netwerkontwikkeling hebben een overlap in die zin dat innovaties zoals virtualisatie worden gezien als mogelijkheid tot grotere flexibiliteit voor telecommunicatie-aanbieders. In het onderzoek werd gekeken wanneer bedrijven dachten dat ze ten minste 50% van hun activiteiten/diensten zouden hebben verhuisd naar de cloud.

  • Een derde heeft gezegd dat dit binnen de komende drie jaar plaatsvindt
  • 37% zei dat het in de komende drie tot vijf jaar zou gebeuren.
  • 5% gaf toe dat het langer dan 10 jaar zou duren.

Wat het implementeren van NFV/SDN betreft, is niet verrassend de meest genoemde uitdaging (35%) de integratie met verouderde hulpmiddelen. Dit werd gevolgd door cultuur (23%) omdat netwerktechniek, operaties en leveranciers de implementatie van de cloud opnieuw moeten ontwerpen en bedenken.

 

Over het onderzoek

Comarch, de wereldwijde leverancier van software en diensten, heeft Heavy Reading opdracht gegeven voor een enquête onder telecommunicatiebedrijven om een rapport te maken over ‘The State of Digital Transformations in Telecommunications'.

HEAVY READING ondervroeg 119 deelnemers van bedrijven zoals AT&T, BT, Colt, Comcast, Orang, T-Mobile, Telefonica, Verizon en Vodafone.

Bijna de helft (49%) van de ondervraagden werkt voor Tier1-aanbieders met meer dan 1 miljard dollar aan omzet, waarvan de meerderheid meer dan 5 miljard dollar omzet heeft.

Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.