KPN en Comarch verlengen partnerschip na 16 jaar succesvol samenwerken

Het Poolse IT bedrijf Comarch en de Nederlandse telecomoperator KPN breiden hun samenwerking uit met een vijfjarige overeenkomst, gefocust op software as a service (SaaS) en innovatie. Dankzij deze verlengde samenwerking kan Comarch KPN ondersteunen bij het verbeteren van interne en externe gegevenskwaliteit en het stroomlijnen van hun inkomstenactiviteiten.  De service van Comarch zal KPN helpen het aantal klachten van klanten te verminderen, de betaling van facturen te versnellen en het 'omzetrisico' als gevolg van betwiste facturen en onderfacturatie te minimaliseren.

Comarch en KPN begonnen hun samenwerking in 2008, toen het Poolse bedrijf de opdracht kreeg om KPN's dochteronderneming Sympac te ondersteunen. Nadat de 'Future Sympac Architecture' succesvol werd geïmplementeerd, bogen de twee bedrijven zich samen over belangrijke strategische projecten, zoals VaMo (Vast Mobiel) en KPN EEN LCE. In 2019 werd Comarch geselecteerd om een facturatieoplossing te leveren voor het zakelijke segment van KPN. In de afgelopen jaren leverde Comarch een belangrijke bijdrage aan het verlagen van de operationele kosten van KPN, het stroomlijnen van de IT-infrastructuur, het verbeteren van de klanttevredenheid en het verhogen van de inkomsten.

Comarch levert KPN BSS-producten aan voor facturatie, klantenbeheer en telecomkostenbeheer. Deze producten vereenvoudigen facturatieprocessen door meerdere diensten te groeperen op één uniform platform. De Comarch-producten creëren niet alleen nauwkeurigheid en efficiëntie, maar zorgen ook voor optimalisatie en controle van uitgaven met geavanceerde tracking-, rapportage- en analysetools. Daarnaast zorgen de oplossingen van Comarch voor soepelere processen en minder fouten, waardoor het voor eindgebruikers eenvoudiger wordt om bedrijfsaccounts en -diensten effectief te beheren. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een geavanceerd backend-, datawarehousing- en analysesysteem dat KPN helpt geïnformeerde beslissingen te nemen op basis van real-time informatie. Aan de klantenzijde werken Comarch en KPN samen aan een applicatie rond kostenbeheer, waardoor gebruikers volledige controle krijgen over hun uitgaven en diensten. Dit vertaalt zich rechtstreeks in een grotere klanttevredenheid. Deze applicatie zal op termijn worden geïntegreerd in het aanbod van Comarch voor nieuwe en bestaande klanten. Tot slot zullen beide bedrijven werken aan de integratie en communicatie tussen verschillende bedrijfsapplicaties om zo de interoperabiliteit en efficiëntie te bevorderen.

Daarnaast biedt Comarch KPN een volledig scala aan services voor onderhoud en ondersteuning, managed services en hosting-, verzekerings- en IT-beveiligingsdiensten zodat alle producten en diensten zijn afgestemd op de behoeften van KPN en het bedrijf wordt ondersteund bij het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen.

KPN zal de softwareoplossingen van Comarch blijven gebruiken als een service met end-to-end ondersteuning, met als doen om IT-systemen soepel en zeer veilig te laten werken.

Edwin Beverdam, Domain Director Service and Billing a.i. bij KPN, getuigt: ‘Comarch speelde een cruciale rol bij het bereiken van onze strategische groeidoelstellingen en het verlagen van onze operationele kosten. Software is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Comarch’ voortdurende inzet voor kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid biedt ons meer mogelijkheden om onze klanten tevreden te stellen. Wij waarderen ons partnerschap met Comarch en kijken uit naar de komende vijf jaar van groei, verbetering en innovatie.’
Joanna Słowińska, Key Account Director bij KPN en bestuurslid van Comarch BV in Nederland, vertelt: ‘Deze nieuwe overeenkomst is een grote stap voorwaarts in het partnerschip tussen Comarch en KPN. We zijn blij dat we KPN kunnen blijven ondersteunen bij het behalen van hun strategische doelstellingen.’
Wojciech Pawluś, Vicepresident en lid van de Raad van Bestuur van Comarch SA in Polen, voegde hieraan toe: ‘We zijn KPN dankbaar voor hun vertrouwen en de 16 jaar van gezamenlijk succes. Het is een eer dat we onze samenwerking met KPN naar een nog hoger niveau mogen tillen. De Benelux is een van de meest cruciale markten voor de hele Comarch Group, en met KPN aan boord zijn we van plan om de dynamische groei van onze activiteiten in deze regio voort te zetten.’