EDI

 

 

Robust, cloud-based EDI-platform

Automatiseer vandaag nog uw supply chain-processen

en verbeter uw zakelijke relaties



Ik wil een demo

Wat is Comarch EDI?


Comarch EDI brengt u en uw partner dichter bij elkaar en zorgt zo voor een aanzienlijke hogere bedrijfsproductiviteit.


Met meer dan 25 jaar ervaring met het aanbieden van geavanceerde systemen en diensten voor bedrijfsautomatisering, besloten de IT-ingenieurs en bedrijfsspecialisten van Comarch in 2001 op zoek te gaan naar een vooruitstrevende oplossing voor elektronische gegevensuitwisseling.


Comarch EDI is het resultaat van deze zoektocht. Comarch EDI is een cloud-based B2B-platform dat een dynamische en betrouwbare gegevensuitwisseling tussen u en uw handelspartners mogelijk maakt. Dit product is specifiek ontworpen om de bedrijfsefficiëntie van uw onderneming aanzienlijk te verbeteren, en is daarom volledig in overeenstemming met de laatste, wereldwijde normen en voorschriften.


Met dit uiterst praktische en rendabele IT-platform kunt u tientallen soorten elektronische berichten verzenden en ontvangen in vele verschillende formaten. Comarch EDI kan eenvoudig worden geïntegreerd met uw interne IT-systemen of kan online worden toegepast. Welke optie u ook kiest, deze tool vergemakkelijkt de volledige handelslevenscyclus − van het plaatsen van een bestelling, tot de verzending en de daadwerkelijke betaling.


Dankzij de implementatie van blockchain, traceerbaarheid en machine learning-technologie, garandeert Comarch EDI u perfect geoptimaliseerde supply chain-processen waardoor u betere bedrijfsresultaten zal behalen.

Wat zijn de voordelen van Comarch EDI?

*Uit ons klantenonderzoek van 2019 blijkt dat:

De hoeveelheid administratief werk daalt met 60%

De databeheerkosten dalen met maar liefst 83%

De relatie met zakelijk partners verbetert met meer dan 70%

 


 

 

 

Whitepaper: Uw EDI efficiënt upgraden

De concepten, uitdagingen en voordelen - gebaseerd op het EDI-klantenonderzoek van 2019

 

 

Gratis downloaden

 


 

 

 

 

 

 

EDI WP

De belangrijkste features van Comarch Electronic Data Interchange

Duik mee in het B2B EDI-Netwerk

Via het Comarch EDI-Netwerk worden jaarlijks zo’n 650 miljoen documenten uitgewisseld tussen meer dan 130.000 grote en kleine bedrijven verspreid over 45 landen. Comarch biedt via dit netwerk de mogelijkheid om dynamisch en veilig gegevens uit te wisselen met uw zakenpartners.

Dit platform zet gebruikservaring en bedrijfsefficiëntie voorop en biedt complete oplossingen voor analyse, monitoring, archivering en master data synchronisatie (GDSN).

Omdat Comarch EDI een cloud-based oplossing kan deze eenvoudig geïmplementeerd worden in uw bedrijf en zullen uw operationele kosten aanzienlijk verlagen. U kunt snel rekenen op rendement van uw investering.

  • Samenwerking met GS1, EESPA, PEPPOL, VDA, VeR
  • Interoperabiliteit met providers overal ter wereld
  • Ondersteuning van alle supply chain-activiteiten

Twee types van EDI-implementatie − Web en Integratie

Wij bieden een cloud EDI-platform op maat van uw bedrijf, ongeacht de omvang of technologische maturiteit:

Comarch WEB-EDI is een intuïtieve webapplicatie die een snelle en betrouwbare gegevensuitwisseling met zelfs de kleinste zakelijke partners mogelijk maakt. De features zijn onder meer rechtstreekse toegang tot de digitale versie van een document, generatie van logistieke etiketten met SSCC-codes, PO flip, snel aanmaken van referentiedocumenten, preview van de status van documenten, conversie naar verschillende formaten en meer.

Comarch INTEGRATIE − automatische digitale communicatiemethode voor een eenvoudige integratie met de interne systemen van uw bedrijf (bv.: ERP, WMS) via een breed scala aan communicatieprotocollen (bv.: AS2, FTP/VPN, SFTP, WebService en OFTP).

EDI Managed Services − Validatie, Mapping, Routing, Dataverrijking

Comarch EDI definieert specifieke validatieregels om het aantal onjuiste e-documenten te verminderen. Met andere woorden, het controleert automatisch of de gegevens van uw zakenpartners op elk moment overeenkomen met uw masterdata. Pas als het document is goedgekeurd, wordt het geüpload naar uw systeem.

Bovendien is de oplossing specifiek ontworpen om een bepaald document te kunnen converteren naar het formaat die uw zakenpartner gebruikt en omgekeerd. Comarch EDI kan documenten converteren naar verschillende bestandsformaten (XML, EDIFACT, IDOC, TRADACOM, ODETTE en VDA) en biedt ondersteuning bij het opstellen van documentspecificaties. De routing-functie maakt het mogelijk om tientallen documenten tegelijkertijd te verzenden naar verschillende entiteiten.

Bovendien, kan de functie ‘Dataverrijking’ u helpen wanneer uw handelspartner niet alle informatie kan verstrekken die nodig is voor volledige documentintegratie. Deze feature zal automatisch de lege plekken invullen of de gegevens in een bepaald bestand omzetten.

Geoptimaliseerd Supply Chain Management

Comarch EDI garandeert een volledig geoptimaliseerde gegevensuitwisseling met logistieke bedrijven en transportbedrijven. Hierdoor kunt u met meerdere operatoren tegelijk samenwerken, zonder dat daarvoor extra integraties nodig zijn.

Bovendien maakt het platform een eenvoudige en efficiënte integratie van commerciële documenten met logistieke materialen mogelijk. Hierdoor en dankzij blockchain-technologie, zal de algemene traceerbaarheid van zowel uw goederen als uw diensten aanzienlijk verbeteren. Ons cloud-based B2B-platform garandeert:

  • Integratie met LSP warehouse services en interne ERP-systemen van klanten
  • Ondersteuning voor diverse logistieke berichten (d.w.z. transportinstructies)
  • Any-to-any berichtconversie, conform de LSP-eisen
  • Intuïtieve creatie van logistieke etiketten met SSCC-codes
  • Directe toegang tot de status van logistieke activiteiten
  • Webformulieren en meldingen

Gegevensuitwisseling: Tracking en Rapportering

Dankzij Comarch EDI kunt u gebruikmaken van een realtime monitoringportaal. Op deze manier kunt u de prestaties van uw EDI-oplossing controleren. Het platform is ook uitgerust met een trackingfunctie – een ergonomisch ontworpen webapplicatie die een volledig overzicht biedt van de huidige status van verwerkte documenten (documentstromen, partnerconfiguraties, SLA’s, foutmeldingen) en waarmee u snel kunt reageren op incidenten met ongeldige/verloren documenten.

Comarch EDI kan ook gebruiksklare rapporten genereren op basis van de gegevens die in het EDI-netwerk worden uitgewisseld, bijvoorbeeld een vergelijking van het aantal bestelde producten met het aantal producten dat op een factuur staat of met de EAN-codes. Verslagen van het aantal registraties kunnen in elk formaat worden verstuurd per e-mail.

End-to-end benadering

Wij begrijpen dat u op zoek bent naar een EDI-oplossing die uw bedrijfsprocessen kan automatiseren en de operationele kosten kan verlagen. Er zijn op dit moment een aantal systemen op de markt die dit tot op zeker hoogte kunnen garanderen, maar de echte uitdaging is om dit op het hoogst mogelijke niveau aan te bieden.

Daarom werd bij Comarch EDI gekozen voor een end-to-endbenadering van supply chain-processen en van Big Data-analyses.

Op die manier kunnen ondernemingen met honderden, of zelfs duizenden partners hun B2B-samenwerkingsstrategie eenvoudig hervormen en worden zij tegelijkertijd beloond met een aanzienlijk concurrentievoordeel. Bovendien kunnen deze bedrijven dankzij cloud-based elektronische communicatie zowel de kwaliteit van hun gegevens als hun relaties met alle internationale partners aanzienlijk verbeteren.

Contact leggen met partners

Gegevens synchroniseren

Bestellingen voltooien

Documentstromen beheren

Geniet net zoals deze bedrijven van de voordelen van Comarch EDI!

‘We communiceren dagelijks met vele leveranciers en sturen honderden orders uit. (...) Er is geen ruimte voor fouten of misverstanden. Comarch EDI maakt het mogelijk om snel beslissingen te nemen en gepast te reageren in een voortdurend veranderende bedrijfsomgeving.’

‘Comarch EDI heeft onze verwachtingen volledig ingelost en heeft, zoals gepland, onze logistieke processen veel efficiënter gemaakt. (…) De Comarch EDI-oplossingen werden op professionele wijze volledig afgestemd op onze individuele functionele – zakelijke en technische – behoeften.’

‘De implementatie van elektronische documentuitwisseling met onze logistieke operatoren heeft onze activiteiten aanzienlijk verbeterd dankzij key data, de vermindering van de handmatig uitgevoerde taken, de verhoging van de nauwkeurigheid van bestellingen en de verminderde tijd die nodig is om documenten op te stellen en over te dragen.’

Start uw digitaal transformatie-traject met onze steun

ONBOARDING

Een verbetering van het gehele bedrijfscommunicatieproces volgens een voorgesteld schema (inclusief info over uw campagnes, webinars en nieuwsbrieven).

KLANTENDIENST

Comarch’ meertalige, ervaren klantendienst biedt praktische ondersteuning en leeft daarbij de hoogste kwaliteitsnormen na.

PROJECTMANAGEMENT

Elk project wordt begeleid door ervaren managers. Zij houden toezicht op elke fase van het implementatieproces – de initiatie, de voorbereiding, de uitvoering en de finalisatie – en zorgen dat de eindconfiguratie voldoet aan de behoeften van uw bedrijf.

Comarch e-Invoicing Nieuwsbrief

Bent u geïnteresseerd in het elektronisch uitwisselen van documenten?

Wilt u op de hoogte blijven van de internationale wettelijke vereisten op het gebied van e-facturatie? We informeren u graag!

 

Ik schrijf mij in

 

Veelgestelde vragen over EDI

 

1. Staat er een limiet op het documentvolume voor EDI-projecten?

Nee. Comarch EDI staat in voor de verwerking van ongeveer 140 miljoen documenten per jaar en kan zonder problemen grotere hoeveelheden van documenten overzetten. Elk bedrijf moet een ROI-analyse uitvoeren om te bepalen welke impact de implementatie van een EDI-project kan hebben op de activiteiten en bedrijfsresultaten van het bedrijf. Het is belangrijk dat de analyse individueel wordt voorbereid aangezien elk bedrijf haar eigen unieke bedrijfsomgeving heeft en haar operationele kosten het beste kent.

2. Moet ik iets bespreken met mijn zakenpartner voordat ik een EDI-project start?

Dat raden we wel aan. Ten eerste moet uw partner akkoord gaan met het ontvangen/versturen van e-documenten en moet hij bevestigen wanneer deze communicatie van start kan gaan. Daarnaast moet de reikwijdte van het project worden besproken, bijvoorbeeld het soort berichten, de inhoud van de berichten, het communicatieprotocol of de gekozen EDI-providers, de contactpersoon die verantwoordelijk is voor het project, enz.

3. Mijn zakenpartners hebben geen ERP-systeem. Is het mogelijk om samen met hen een EDI-project te lanceren?

Ja, dat kan. Comarch biedt Comarch EDI aan via een webapplicatie waarmee bedrijven documenten kunnen uitwisselen met zakenpartners. Deze oplossing, die beschikbaar is in een tiental talen, maakt dynamische documentcreatie mogelijk aangezien de oplossing zich baseert op eerder ontvangen documenten en gebruikmaakt van documenttracering.

4. Is het moeilijk om EDI-technologie in mijn bedrijf te implementeren?

EDI kan op relatief korte tijd worden geïmplementeerd, afhankelijk van het gekozen type van EDI-oplossing en de omvang van het project. Bij een web-based oplossing moet de gebruiker inloggen op de webapplicatie en online de benodigde formulieren invullen voordat de documenten kunnen worden verzonden. Voor complexere projecten moet er eerst software worden geïnstalleerd op uw bedrijfsnetwerk. Vervolgens kunnen deze projecten geïntegreerd worden met uw back-officesystemen.

5. Is het mogelijk om documenten uit te wisselen met buitenlandse zakenpartners?

Ja, dat kan. EDI-technologie wordt wereldwijd toegepast. Comarch EDI dekt alle processen in uw supply chain, ongeacht het land waar uw partner actief is. Momenteel biedt Comarch zowel internationaal projectmanagement aan klanten uit 30 verschillende landen als een lokaal callcenter om het project te ondersteunen.

6. Ik ben geïnteresseerd in EDI voor de communicatie met mijn partners. Hoe begin ik daaraan?

Om een EDI-project te lanceren, moet u uw provider van EDI-oplossingen een lijst van zakenpartners bezorgen waarmee u bedrijfsrelevante gegevens wilt uitwisselen. Elke EDI-gebruiker heeft zijn eigen unieke GLN en kiest de meest geschikte methode voor het verzenden en ontvangen van elektronische documenten voor zijn bedrijf.  Als u een project wenst op te starten, kunt u rechtstreeks contact opnemen met ons callcenter of zich aanmelden via ons contactformulier.

7. Wat zijn de meest voorkomende types van e-documenten die ik kan uitwisselen met mijn zakenpartners?

  • Order (ORDER)
  • Factuur (INVOIC)
  • Pakbon (DESADV)
  • Goederenontvangstmelding (RECADV)
  • Orderrespons (ORDERRSP)
  • Voorraadrapport (INVRPT)
  • Verkooprapport (SLSRPT)

8. Kan ik EDI uitbesteden?

Dat kan zeker. Net als elke andere IT-technologie kan EDI worden uitbesteed aan een provider van IT-systemen en -diensten, zoals Comarch. Wij hebben veel ervaring met het verlenen van externe ondersteuning aan grote en kleine bedrijven voor het opslaan, overdragen en valideren van gegevens, conform de individuele specificaties van de klant en de wettelijke voorschriften.

Geïnteresseerd in andere producten voor uw gegevensbeheer?

Bekijk dan zeker:

Klanten

Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.