De wereldwijde ICT-dienstverlener Comarch breidt haar samenwerking met GS1, een internationale non-profit organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling en implementatie van normen binnen supply chain management, uit. Sinds 15 jaar werkt Comarch nauw samen met GS1 in een groot aantal landen, waaronder Polen, Frankrijk, Duitsland, België, Spanje, Kroatië, Rusland en Oekraïne. GS1 helpt bedrijven om hun normen aan te passen aan de marktbehoeften en ontwikkelt oplossingen die de uitwisseling van informatie tussen partners in de gehele supply chain verbeteren.

"Omnichannel retailing is uitgegroeid tot een "must" businessmodel in de strategieën van moderne retailers. Een alomvattende aanpak, om alle processen te integreren binnen de supply chain, is belangrijk. Op die manier worden activiteiten geoptimaliseerd en wordt de samenwerking met business partners verbeterd. De rol van GS1 is cruciaal in deze samenwerking; de organisatie is een schakel tussen alle betrokken partijen en ontwikkelt normen in reactie op de behoeften in de markt. Comarch EDI werkt reeds meer dan 15 jaar samen met GS1 in verschillende landen. We zijn ook lid van de Europese E-Invoicing Service Providers Association (EESPA). De samenwerking met deze instellingen helpt bij het verstrekken van up-to-date oplossingen voor onze klanten" zegt Bartlomiej Wojtowicz, Product Manager, Comarch EDI.

GS1 is een internationale non-profit organisatie die normen ontwikkelt en implementeert voor de identificatie en communicatie in de supply chain. Het doel van de organisatie is om supermarkten en drogisterijen, bouwmarkten, kledingwinkels, ziekenhuizen, logistieke dienstverleners en IT-leveranciers bij elkaar te brengen.

GS1 richt zich op de standaardisatie van gegevensmedia, zoals barcodes (GS1 barcodes) of radio-tags (radio frequency GS1 EPC) die bijvoorbeeld door retailers, fabrikanten en leveranciers gebruikt worden; standaardisatie van berichten in elektronische gegevensuitwisseling (GS1 eCom); datasynchronisatie van basisproducten (GS1 GDSN); evenals kwesties met betrekking tot de uitwisseling van informatie over evenementen op basis van RFID-technologie en het internet. Normen en oplossingen ontwikkeld en geïmplementeerd door het bedrijf reduceren de kosten van het zakendoen; met name door het verminderen van de operationele kosten in de supply chain. De organisatie wordt bestuurd door haar leden. Zij bepalen het huidige beleid en de prioriteiten. In Nederland bestaat het bestuur uit negen leden met als voorzitter Erik-Jan Mares van Ahold.