Comarch is pionier wat betreft gebruik van virtual reality in wealth management

Comarch lanceerde recent een prototype van een wealth management app die gebruik maakt van virtual reality, een technologie die nog nooit eerder gebruikt werd in de wereld van private banking.

Het prototype van de mobiele app combineert financiële planning en beleggingsadvies binnen één tool. 'Het staat welgestelde bankklanten toe hun activa, vaak verspreid over de hele wereld, te controleren en te vermenigvuldigen in een handomdraai en met een beetje hulp van hun persoonlijke adviseur', zegt Grzegorz Prosowicz, Head of Product Management voor Capital Markets bij Comarch. De banken zelf kunnen de app op hun beurt gebruiken om beleggingsstrategieën te bedenken die nauw afgestemd zijn op de behoeften en doelstellingen van hun klanten.

Maar dat is niet alles: Comarch stelt voor om financiële portefeuilles in een reactieve 3D-omgeving op te bouwen en te beheren. ‘Virtual Reality is niet alleen zeer relevant voor videospellen, maar ook voor bijvoorbeeld het bepalen van de risk appetite van de investering', onderstreept François-Xavier Hen, Comarch Business Solutions Consultant. ‘In de 3D-wereld kan men communiceren met adviseurs op een geheel nieuwe manier – op die manier wordt "private banking” terug “private”.

‘Als u een investeerder bent, klinkt het volgende scenario u vast bekend in de oren: u worstelt met uw financiële gegevens, en eindigt met te veel tabellen en grafieken, kolommen en getallen ... en als het beheer van deze gegevens nu eens aangenaam zou kunnen worden? Op die manier zijn we op het idee gekomen om virtual reality bij wealth management te betrekken’, zegt Mr. Hen. Hij stelt dat het gaat over het visualiseren van de data, die meestal droog en onaantrekkelijk is. Als gevolg hiervan wordt de data veel gemakkelijker te begrijpen. 'We kunnen de mogelijke uitkomsten van een reeks van investeringsbeslissingen visualiseren, waardoor men uiteindelijk nog betere beslissingen kan maken’.

Maciej Wolański, Head of R&D in Comarch’s Financial Services sector merkt op dat de entertainment industrie meestal het meest aandacht krijgt door innovatief te blijven -het bankwezen en financiën liggen ver achter. 'Deze keer wilden we de "achterblijver" in staat stellen om zich dichter bij de kopgroep te begeven’, legt Mr. Wolański uit.

De gehele customer journey begint met een SmartWatch, beschrijft hij. ‘Stel dat het toestel u op de hoogte houdt van olieprijzen die snel dalen. U neemt vervolgens uw telefoon erbij, plaatst deze in een VR-headset, u sluit zich aan op uw adviseur waarop deze u vertelt hoe deze daling invloed heeft op uw portefeuille en welke beslissingen u nu het best kan maken. De informatie gaat van een klein scherm rond uw pols naar één enorme bril -wat u dan ziet in 3D is een soort commandocentrum waar u het volledige overzicht van de situatie krijgt'. Elk van deze kanalen hebben hun eigen doel.

Volgens het BI Intelligence-rapport van vorig jaar zal de samengestelde jaarlijkse groei van de verkoop van VR headsets tussen 2015 en 2020 naar schatting met 99% toenemen, waardoor het een potentieel $2,8 miljard hardware markt beslaat. Financiële instellingen, waaronder Wells Fargo of Silicon Valley Bank zijn al beginnen te experimenteren met VR. Anderen, zoals Goldman Sachs of Santander volgen de ontwikkelingen op de voet.

Comarch’s vertegenwoordigers zijn van mening dat virtual reality-brillen de traditionele klantendienstaanpak zullen revolutioneren in private banking door de combinatie van algoritmen, menselijke relaties, wearables en fun. 'Afgezien van Comarch biedt niemand anders in de wereld vermogensbeheer met het gebruik van 3D-bril. Als ze dit al doen, liggen ze ver achter op ons', zegt François-Xavier Hen.

Comarch’s prototype maakte furore tijdens de laatste van Finovate, een conferentie die uitsluitend gericht was op de presentaties van de beste en meest innovatieve financiële en bancaire technologieën. ‘Dit was zeker iets buiten de box ', zegt Greg Palmer, Sr. Event Director van The Finovate Group. 'Het zal misschien nog een paar jaar duren voordat het idee echt voet aann de grond zal zetten in de financiële wereld, maar datavisualisatie heeft een groot potentieel als het gaat om beleggingsadvies'.