Gebruik voortgangsbalkjes met gamificatie voor een hogere klantbetrokkenheid

Spelletjes staan voor plezier, en wie heeft er nu niet graag plezier? De aantrekkingskracht van beloningen, competitiedrang en de angst om iets te missen zijn factoren die van gamificatie een populaire keuze maken voor loyaliteitsprogramma's. Volgens de enquête van Gartner uit 2021 naar de waarden en levensstijl van consumenten speelt bijna 60% van de millennials en Gen Z'ers op wekelijkse basis videogames of andere elektronische spelletjes. De kans bij uitstek dus voor marketeers om game-achtige technieken in te zetten om zo een sterkere band op te bouwen met hun klanten. Voortgangsbalken en dashboards behoren tot de doeltreffendste opties. Laten we ontdekken hoe je met behulp van een gamificatiestrategie je loyaliteitsprogramma kunt optimaliseren.

Wat is gamificatie? 

Gamificatie is de integratie van elementen uit videogames in digitale niet-gamingprocessen. Hierbij gebruik je spelmechanismen en -elementen zodat gebruikers sterker gemotiveerd worden en meer moeite doen om hun doelen te behalen. Aangezien deze methode kan worden ingezet om eentonige taakjes aangenamer en interessanter te maken, zien we steeds vaker gamificatie in loyaliteitsprogramma's.

Loyaliteitsprogramma's die een gamificatiestrategie inbouwen, kunnen de aandacht vasthouden van klanten die ervaringen vooropstellen. Zo worden ze aangemoedigd om langere tijd betrokken te blijven en banden en groepen met deelnemers te onderhouden. Gamificatie zet klanten ertoe aan om vaker met je merk in interactie te treden en meer te kopen. Bovendien bezorgt de strategie je essentiële data voor jouw onderneming. 

Om succesvol te zijn moet de gamificatie die je inbouwt in je programma wel: 

  • Een specifiek doel hebben (bv. de kennis van de leden over een gegeven product of dienst vergroten)
  • Emoties opwekken (emotionele betrokkenheid van de groep ontvangers)
  • De spelmechanismen volgen (thema's introduceren die typisch zijn voor de gamewereld)
  • Motiverend werken (ervoor zorgen dat er een motivatiesysteem bestaat voor de groep ontvangers, bv. badges uitreiken bij het uitvoeren van taken)

Benieuwd hoe dit werkt? Laten we dan de logica achter de gamificatie van loyaliteitsprogramma's even onder de loep nemen. 

Waarom gamificatie van loyaliteitsprogramma's werkt

De cijfers spreken voor zich. Volgens voorspellingen zal de wereldwijde gamificatiemarkt tegen 2024 de kaap van $ 40 miljard ronden, voornamelijk dankzij de groeiende vraag naar betere klantervaringen. Je kunt de concurrentie een stapje voor zijn door leuke elementen in je loyaliteitsprogramma's in te bouwen. Dat kan de klantbetrokkenheid, merktrouw en naamsbekendheid spectaculair verbeteren. Andere onderzoeken tonen aan dat wanneer merken gamificatiestrategieën inzetten, hun statistieken gemiddeld 47% meer betrokkenheid optekenen, naast 22% meer merktrouw en een 15% hogere naamsbekendheid.

Wie de principes van gamificatie toepast op loyaliteitsprogramma's, maakt die laatste een pak interessanter en voegt een persoonlijkere toets toe. Dat kan vooral goed werken wanneer je op jongere klanten zoals millennials en Gen Z'ers mikt, die het gewoon zijn om met moderne technologie te werken. Die leeftijdsgroepen staan ook bekend om hun beperkte aandachtspanne, waardoor traditionele functies in loyaliteitsprogramma's soms niet voldoende zijn voor hen. Daarbovenop kunnen gamificatieprincipes ook een manier bieden om inzicht te verwerven in de productvoorkeuren, levensstijl en favoriete merken van je klanten. Ze kunnen ook helpen om frequent gedrag aan te moedigen, specifieke handelingen te belonen en de betrokkenheid te stimuleren (meer dan enkel artikelen kopen).

Gamificatiemechanismen in loyaliteitsprogramma's werken omdat ze gebaseerd zijn op deze natuurlijke menselijke verlangens:

  • Betekenis - de drang om te voelen dat onze daden een doel hebben
  • Succes - de drang om iets te bereiken en uitdagingen te overwinnen
  • Zelfredzaamheid - de drang om je eigen pad te kiezen en verschillende oplossingen voor een probleem uit te proberen
    Eigendom - de drang om eigen spullen en bezit te hebben
  • Sociale invloed - de drang om met anderen te communiceren, hen te helpen, van hen te leren en met hen te concurreren
  • Schaarsheid - de drang om dingen te willen die moeilijk bereikbaar zijn
  • Onvoorspelbaarheid - de drang om te weten wat er zal gebeuren
  • Vermijding - de drang om pijn of negatieve gevolgen te vermijden
     

Waarom dashboards en voortgangsbalken met gamificatie doeltreffend zijn

Laten we beginnen bij het begin: wat is een voortgangsbalk? Voortgangsbalken met gamificatie geven visueel weer hoeveel vooruitgang iemand maakt bij het voltooien van een taak. Zo'n balkje kan bijvoorbeeld worden gebruikt om aan leden van loyaliteitsprogramma's te tonen hoe ver ze al staan voor een geschenk. Waarom zijn voortgangsbalken doeltreffend? De hoofdreden is dat ze klanten helpen begrijpen hoe dicht ze zich bij hun beoogde doel bevinden. Voortgangsbalken kunnen worden gecombineerd met een ander gamificatie-element zoals badges. Die kan je gebruiken om belangrijke prestaties in elke voortgangsfase van het lid te erkennen en te vieren.

Een alternatieve loyaliteitsbenadering? Denk aan een dashboardweergave met gamificatie waarop klanten hun prestatiebadges, beloningspunten en voortgangsbalken op één plek in de app of het klantenportaal zien. Waarom zijn dashboards belangrijk? Als ze het eerste zijn wat je klanten zien wanneer ze inloggen, tonen ze hen hun huidige voortgang en hoeveel verder ze nog kunnen gaan. Over voortgang gesproken, laten we eens dieper in het gebruik van voortgangsbalken duiken.

Hoe kan je voortgangsbalken gebruiken om de klantbetrokkenheid aan te zwengelen?

Hier zijn een aantal gamificatiesuggesties voor meer klantbetrokkenheid die je helpen om de klantervaring te stroomlijnen met behulp van voortgangsbalken:

Bewaar een evenwicht
Wanneer de voortgang te snel lijkt te gaan, kan dat verontrustend zijn. Maar het omgekeerde geldt ook: bij een te langzame vooruitgang, kunnen klanten ontmoedigd raken. Als de balk iets voorstelt dat geleidelijk aan opbouwt (zoals loyaliteitspunten), dan kan het een goed idee zijn om kleinere markeringen met de tussentijdse voortgang toe te voegen. Door een groot doel op te delen in kleinere stukjes lijkt het haalbaarder.

 Analyseer data en trek conclusies 
Het is essentieel om analysefuncties in te zetten zodat je kunt opsporen op welk punt klant afhaken, waar hun activiteitspiek ligt en wanneer ze hulp nodig hebben of een aansporing in de vorm van een voortgangsbalk. Die informatie vormt de sleutel waarmee je kunt vinden waar je gamificatiemechanismen zoals voortgangsbalken kunt toepassen.

 Geef je klanten betekenisvolle opdrachten 
Hoewel een voortgangsbalk een krachtige en dankbare tool is, moet je nog steeds interessante doelstellingen bepalen voor je klanten. Mensen weten maar al te goed wanneer je hen onnodige dingen vraagt te doen. 

 Gebruik verschillende voortgangsbalken voor verschillende acties
Het is niet enkel mogelijk maar een must om op tal van verschillende manieren met je klanten te communiceren. De taak zelf kan een rol spelen bij je keuze voor een bepaald type voortgangsbalk. De opties omvatten een balk met het aantal overgebleven stappen, een checklist die taken afvinkt of een balk met een percentage die aangeeft hoeveel voortgang er voor een bepaalde actie werd gemaakt.

Volg de technische en gedragsaanbevelingen bij het ontwerp van je voortgangsbalk
Plaats je voortgangsbalk bovenaan in de lay-out van de pagina of app. Maak van elke stap in het proces een element waarop je kunt klikken zodra het voltooid is. Zorg ervoor dat het ontwerp van je voortgangsbalk verandert om de voortgang weer te geven. Bij het afrekenen stem je de titels in de voortgangsbalk af op de paginatitels. Ook niet onbelangrijk: geef de klant visuele prikkels zodra een stap is afgerond om hem of haar te tonen dat het systeem alle nodige informatie heeft ontvangen en dat die correct werd ingegeven.

De enige overblijvende vraag? Hoe pas je die strategieën toe in jouw onderneming? Je kunt proberen om de klus met je eigen middelen te klaren, maar het is een pak eenvoudiger om met een loyaliteitsgamificatieplatform te werken dat de nieuwste spelmechanismen inbouwt voor meer klantbetrokkenheid. Met het loyaliteitsmarketingplatform van Comarch kan je voortgangsbalken en nog vele andere gamificatie-elementen toevoegen om een leuke en boeiende omgeving te creëren waar leden kunnen strijden om aantrekkelijke prijzen en extra punten.

De belangrijkste conclusies

Je klanten kijken uit naar een voortgangsbalk en je merk heeft er alle baat bij om zo'n balk te verweven in je klantenbindingsstrategie. Als je op zoek bent naar een tool die je helpt om wat meer pit te brengen via voortgangsbalken en nog veel andere gamificatie-elementen, kan je dit even testen in onze demo van het loyaliteitsmarketingplatform. Tussen de 10 uit het leven gegrepen marketingscenario's vind je er eentje dat inzoomt op het gebruik van voortgangsbalken. Ontdek hoe eenvoudig dat wel niet is!

 

Vertel ons uw behoeften en we zullen de perfecte oplossing vinden